Esther Pijnenburg

ZIJ-INSTROMER
 
“Ik ben mijn droom aan het verwezenlijken”
 
Esther is een enthousiaste ambassadeur van Mondiaen, met een stevige positieve energie, een flinke dosis zelfvertrouwen en een tomeloze inzet. Je zou haast vergeten dat ze ten tijde van dit gesprek eigenlijk nog geen ‘officiële’ leerkracht was. En als je haar hoort vertellen over het onderwijsvak en over haar passie voor de ontwikkeling van kinderen, kun je je moeilijk voorstellen dat Esther eerder chartered financial analyst en beleggingsadviseur was bij de Rabobank. Des te meer reden om eens nader met haar kennis te maken.
 
 
Het roer om
Als kind speelde ik vaak schooltje Als kind speelde ik vaak schooltje met poppen. Dat blijken meer meisjes te doen trouwens, dus als je me toen gevraagd zou hebben wat ik wilde worden, zou ik juf- geantwoord hebben. Het liep echter anders. Na de mavo ging ik naar de meao en vervolgens naar de heao, omdat ik goed was in cijfertjes. Een volgende stap richting de financiële wereld is dan niet ver meer. En de Rabobank leek in die tijd een werkgever die bij me paste. Ik praat dan over de periode 2008 tot 2016. Gaandeweg merkte ik dat het steeds minder om mensen ging en was er geen tijd meer voor echt contact met klanten.  En dat is iets wat ik wel nodig heb in een baan. Ik besloot toen voor mezelf te beginnen.
 
Ik verkocht eigen ontworpen hand- en theedoeken en stond op verschillende beurzen zoals de huishoudbeurs. Dat was leuk, maar er kwamen heel veel organisatie werkzaamheden bij kijken. Dat trok me niet. Daarna ben ik nog een tijdje werkzaam geweest bij een bedrijf dat handelde in creatief speelgoed en knutselartikelen kinderspeelgoed maakt, maar daar voelde ik me wat verloren. Ik heb een team nodig waarin ik kan werken en met wie ik kan sparren. Ondertussen werkte ik op de afdeling Product Management voor buitenlandse uitgevers, maar moest ik steeds vaker denken aan die droom die ik als kind had om voor de klas te staan. Dat bleef kriebelen, dus daarop heb ik wat gesprekken bij Fontys HKE gevoerd, waarna ik me heb ingeschreven voor het zij-instroomtraject. Ik sta nu in groep 1-2 bij Stelaertshoeve en ik vind het fantastisch. Ik ben hier helemaal op mijn plaats. Die financiële wereld mis ik geen moment. Voor mij is de combi leren en werken ideaal. Ik wil aan de slag. En ik denk dat ik nieuwe dingen snel onder de knie heb. Ben een beetje van de Pippi Langkous instelling: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’
 
Controle loslaten
Wat ik nog lastig vind, is klassenmanagement, hoe je de controle houdt zonder politieagent te moeten spelen. Wat ik vanuit mijn eerdere werk meeneem, is dat ik gemakkelijk nieuwe zaken aanpak en me verdiep in materie. Ook improviseren gaat me goed af.
Dat komt van pas in het werken met kinderen, want je kunt iets wel plannen, maar er gebeurt altijd wel iets onverwachts dat je planning overhoop haalt. Wat ik doe, wil ik goed doen. Ik ben best kritisch op mezelf, maar ik wil ook dat het werk leuk is. Als je goed in je vel zit en luchtig kan zijn, krijg je ook meer contact met kinderen.
 
Kracht van ervaring
Ik zie dat het onderwijs tegenwoordig een stuk vrijer is dan vroeger. Het is allemaal veel minder klassikaal. Dat vraag ook wat van jou als leerkracht. Zeker in de school waar ik werk, de Stelaertshoeve, hebben kinderen veel ondersteuning nodig in het leren. De vele culturen en nationaliteiten en stevige onderwijsbehoeften zijn ook de reden waarom ik me hier op mijn plaats voel. Ik kan hier echt iets betekenen voor deze kinderen. Woordenschat versterken bijvoorbeeld is zeker in de kleutergroep heel belangrijk. Dan helpt het om gesprekken te hebben, vragen te stellen en door te vragen. Je schept ook een band als je oprecht geïnteresseerd bent en informeert naar hoe het thuis gaat. Kinderen voelen meteen of je echt bent.
Ik ben natuurlijk ook moeder, met kinderen die al wat ouder zijn, dus ik heb het hele proces al een paar keer doorlopen. Wat er kan omgaan in het hoofd van een kind, wat een kind nodig heeft aan begeleiding en hoe je als ouder betrokken kan zijn bij de school. Ik vond dat altijd super leuk om te doen. Ik denk zelf dat de pedagogische kant van het vak voor mij redelijk vertrouwd is. Wat ik zoek in mijn ontwikkeling ligt vooral op het vlak van didactiek en klassenmanagement. In de zomer van 2021 heb ik mijn geschiktheidsonderzoek gehad en sinds 2023 ben ik de eerste zij-instromer van Mondiaen die het traject heeft afgerond. 
 
Hart en ziel
Het team van Stelaertshoeve maakte dat ik me meteen heel welkom voelde. En de kinderen natuurlijk ook. De leerlingen bij ons op school vormen een mooie mix van culturen en nationaliteiten. Ze hebben allemaal hun eigen leefwereld en ik investeer bewust in de afstemming daarmee. Het voelt voor mij bijna niet als werken. Ik krijg hier zoveel energie van. Het klinkt misschien wat cliché maar het is ontzettend dankbaar. Na de kerstvakantie kwamen ze op me afgerend om te knuffelen. Daar kreeg ik echt kippenvel van. Dat ik van betekenis mag zijn voor deze kinderen, dat is waarom ik in het onderwijs werk. Vergis je niet, ik maak veel uren, maar ik doe het met hart en ziel.
 
 
Meebewegen
Als we het over methodes hebben, dan gebruik ik die pragmatisch. Ik wijk er net zo gemakkelijk van af als ik vind dat het beter is om het doel te bereiken. Scheelt natuurlijk dat ik wat meer levenservaring heb. Daardoor durf ik wat gemakkelijker buiten de kaders te gaan. Ik kijk naar wat er speelt en pas dat toe in mijn lessen. Waar ik van geniet, is als ik zie dat een kind ontdekt dat ze iets zelf kan, dat ze durft om zelfstandig een stap te zetten en vertrouwen krijgt. Ik stimuleer dat ook bewust. Ga het eerst maar zelf doen. Je kunt me daarna altijd vragen om je te helpen. Ik ben helemaal niet muzikaal, maar dat weerhoudt me niet om te zingen in de klas of soms een beetje gek te doen. Ik laat gewoon zien dat je je niet hoeft te schamen. Om kinderen te laten vertellen over verliefdheid, geef ik zelf wel eens een voorbeeld uit mijn schooltijd.
 
Werkgever met visie
Mondiaen kende ik eerlijk gezegd niet voordat ik hier kwam werken. Ik kwam terecht op deze school via de vervangingspool en toen zagen ze wel dat ik iets in mijn mars heb. Ik kan me heel goed vinden in onze koers. Dat Mondiaen spreekt over samen spreekt me ook aan. We hebben elkaar nodig om het onderwijs beter te maken. Wat ik goed vind bij Mondiaen is dat starters goed begeleid worden, door workshops en intervisie en door een werkveld coach. Ik sta open om te leren, dus probeer ik de tips die ik krijg meteen uit. Het team is de afgelopen tijd behoorlijk vernieuwd en er is een nieuwe schoolvisie ontwikkeld. Als ik ergens in geloof dan kan ik dat ook goed overbrengen. Zal vast te maken hebben met de overtuigingskracht die ik in mijn vorige werk nodig had.
 
Gelukservaringen
Vorig schooljaar rondde ik de Pabo af. De komende jaren wil ik vooral flink meters maken en nog heel veel leren in praktijk. Later kan ik altijd nog specialiseren. Laat ik eerst maar eens de basis op orde krijgen. Dat sluit mooi aan bij de vorige koers van Mondiaen. Sterk in de basis. Het klinkt misschien wat soft, maar ik ben echt mijn droom aan het verwezenlijken in dit werk. Mijn kinderen merken het ook. Als nu thuiskom, zit ik vol verhalen. Dat had ik vroeger nooit. Voor mij is het grootste geluk niet geld verdienen, maar voelen dat ik contact maak met een kind. Ik kan echt geraakt worden als kinderen onvoorwaardelijk hun waardering tonen.